Protarpinis badavimas – kas tai ir kokia nauda

Protarpinis badavimas

Intermittent fasting (IF) arba protarpinis badavimas – tai sparčiai populiarėjantis JAV, ir ypač Silicio slėnyje, mitybos trendas. IT kompanijų vadovai ir darbuotojai sako, kad periodiškas maisto atsisakymas pagerina produktyvumą ir netgi leidžia prailginti gyvenimą.

Kas yra protarpinis badavimas

Protarpinis badavimas – tai mitybos schema, kurios metu valgyti galima tik tam tikru laiku. Pavyzdžiui, tik 4 ar 8 valandas per dieną. Kitu laiku apie maistą reikia pamiršti, apsiribojant vandenio gėrimu. 2017 metais protarpinis badavimas tapo virusiniu trendu Silicio slėnyje. Didžiulę įtaką tam turėjo 2016 metų Nobelio medicinos premija, skirta japonui Jošinoriui Ohsumui.

Šis mokslininkas tyrinėjo autofagiją – valdomą ląstelių savęs virškinimo procesą, kai ląstelės atsikrato degradavusių baltymų. Tyrimo metu Ohsumis nustatė, kad atsikratymo nuo “šiukšlių” greitis priklauso nuo energijos lygio ląstelėse. Kai energijos lygis yra žemas, ląstelės naikina pažeistus ir senus baltymus intensyviau, paverčiant juos energijos šaltiniu.

Ohsumis padarė savo atradimą stebint alkanas mieles. Bet Silicio slėnio startaperiai tam ir yra vieni iš progresyviausių žmonių pasaulyje, kad iškart išbandyti naujų atradimų poveikį savo organizmui.

Kaip veikia protarpinis badavimas

Kaip veikia protarpinis badavimas

Kaip veikia protarpinis badavimas

Egzistuoja įvairūs protarpinio badavimo variantai. Para arba savaitė dalinama į dvi dalis. Pirmoje dalyje galima valgyti viską ką tik norit. Antroje dalyje apskritai negalima nieko valgyti – tik gerti vandenį. Priklausomai nuo to, kokie yra tie laiko tarpai, protarpinis badavimas dalinamas į skirtingas rūšis. Pavyzdžiui, JAV medicinos portalas Healthline.com išskiria tokius populiarius variantus:

  • 16/8 – šis variantas reiškia 16 valandų badavimo ir 8 valandas, kai galima valgyti. Pavyzdžiui, galima valgyti tarp 10 valandos ryto iki 18 valandos vakaro. Kitu metu galima tik gerti vandenį.
  • 14/10 – tai vienas iš švelniausių variantų. 14 valandų per parą reikia badauti, o 10 valandų galima valgyti ką nori.
  • 24/0 – radikalus variantas, reiškiantis, kad badauti teks visą parą. Pavyzdžiui, papusryčiavote 10 valandą ryto. Kitą kartą galėsite pavalgyti tik sekančios dienos 11 valandą ryto. Skirtingai nei kiti variantai, šio nerekomenduojama praktikuoti dažniau 1-2 kartų per savaitę.
  • 2/5 – šiame variante jau kalbame apie paras, o ne apie valandas. Šį variantą sugalvojo Michael Mosley, knygos The Fast Diet autorius. 5 dienas per savaitę galima valgyti ką tik norite, o 2 dienas – maksimaliai apriboti maitinimą. Čia jau nėra kalbama apie visišką maisto apribojimą, tiesiog per dieną suvartotų kalorijų kiekis negali viršyti 500.

Kokia nauda

Protarpinio badavimo nauda

Protarpinio badavimo nauda

  1. Lieknėjimas. Akivaizdžiausia tokios dietos nauda – tai svorio metimas. Dėl pakankamai ilgų badavimo tarpų organizmas gauna mažiau kalorijų. Kaip rodo tyrimai, vidutiniškai svoris sumažėja nuo 3% iki 8% per 3-24 savaites. Tačiau tai ne vienintelis protarpinio badavimo efektas.
  2. Sumažėja 2 tipo diabeto rizika. Padidėja organizmo jautrumas insulinui, dėl ko sumažėja šio hormono kiekis kraujyje. O žemas insulino lygis priverčia organizmą aktyviau perdirbti esamus kūne riebalus į energiją. Be to, tai sumažina 2 tipo diabeto riziką.
  3. Sulėtėja senėjimo procesai. Protarpinis badavimas padidina organizmo atsparumą oksidaciniam stresui, kuris yra vienas pagrindinių senėjimo ir lėtinių ligų kurstytoju.
  4. Pagerėja širdies sveikata. Protarpinis badavimas sumažina daugelio veiksnių, galinčių neigiamai paveikti širdies ir kraujagyslių sistemą, poveikį. Jo dėka normalizuojasi kraujospūdis ir pagerėja bendra širdies ir kraujagyslių būklė.
  5. Sulėtėja onkologinių ligų vystymasis. Bent jau tokius rezultatus parodė bandymai su gyvūnais. Badavimas slopina vėžinių ląstelių augimą ir padidina chemoterapijos efektyvumą, o tai reiškia – padidina tikimybę laimėti kovą su vėžiu.
  6. Pagerėja smegenų veikla. Bent jau taip nutiko žiurkėms. Protarpinis badavimas privertė augti naujas nervų ląsteles jų smegenyse. Be to, pagerėjo graužikų atmintis ir mokymasis. Mokslininkai optimistiškai vertina ir poveikį žmogaus smegenims. Manoma, kad tai gali tapti vienu iš įvairių smegenų sutrikimų, įskaitant depresiją, prevencijos būdų. Pavyzdžiui, yra įrodymų, kad kasdienis badavimas gali sumažinti Alzheimerio ligos simptomų atsiradimą 9 iš 10 pacientų.

Bendrai, protarpinis badavimas gali būti labai geras dalykas, galintis pagerinti gyvenimo kokybę. Jį verta išbandyti. Žinoma, prieš tai reikia pasitarti su savo gydytoju.

Rašyti komentarą